Berg en dal & Stoneiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu Berg en dal & Stoneiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu

Berg en dal & Stoneiland

Door: danavangenechten

Blijf op de hoogte en volg Dana

03 Mei 2010 | Suriname, Paramaribo

De weken zijn weeral voorbij gevlogen! Dus weer klaar voor een verslagje, of moet ik zeggen een verslag want we hebben net een superweekend gehad! Ik zal jullie nog even in spanning laten wachten en wat over mijn stage vertellen :p

Met de stage verloopt alles goed. We voeren een onderzoek naar de reden waarom er zoveel leerlingen in het eerste leerjaar blijven zitten. We hebben al een paar schooltjes bezocht en dat valt goed mee. Van de leerkrachten van het eerste leerjaar nemen we een vragenlijst af die we zelf hebben opgesteld. Daarnaast observeren we ook even tijdens de les. Die kindjes zijn echt zo schattig! Oh, ik zou ze allemaal willen adopteren.. De manier van lesgeven verschilt van school tot school. In de eerste school waar we waren geweest zaten enkele leerlingen gewoon niets te doen! De leerkracht was zelf ook niet zo gemotiveerd en behandelde de leerlingen soms echt streng. Ik had soms echt zelf de neiging om die kindjes te helpen (heb me toen toch wel moeten inhouden). Maar goed, het is niet overal zo, want in het schooltje waar we vandaag waren geweest waren de leerkrachten echt supervriendelijk en gemotiveerd om de leerlingen zoveel mogelijk te helpen! De klasjes zagen er ook veel gezelliger uit en de leerlingen waren veel rustiger.

Oké dat wat betreft de stage. Maar nu het weekend! Berg en dal en Stoneiland :) :) Normaal gingen we alleen naar berg en dal maar Ruben (degene die al de tripjes organiseert) had voorgesteld om te overnachten op Stoneiland met nog andere stagiaires en dat vonden we een leuk idee.
Zaterdagochtend om 8u werden we opgehaald met een jeep door 2 gidsen. We zijn toen naar een ontmoetingspunt gereden en daar zijn we met Ruben meegereden naar Berg en dal. Berg en dal is avontuur! Onze eerste activiteit daar was de kabelbaan! jeeeeeej zaalig was dat :p Eerst moesten we even klimmen om daarna 9 kabelbanen te doen. De eerste was een beetje spannend omdat ik niet goed wist hoe het ging gaan, ging het snel?, wanneer moest je remmen?, :p enzo. Maar na de eerste keer had ik de microbe al goed te pakken. Na een paar keer tussen de bomen te vliegen, kwamen we aan de lange kabelbaan! Vliegen over de Surinamerivier. Echt geweldig! Het was een grote snelheid maar ondanks dat heb ik toch genoten van het uitzicht en van het moment zelf. Toch spijtig dat het zo snel gedaan was! (daarom gaan we nog een keertje :) ) Daarna stond ons nog een kanotocht te wachten en een historische wandeling. De kanotocht was op de Surinamerivier. Heel mooi, fantastische uitzichten en gewoon ook heel rustig. Genieten was dat. Een paar keer goed mikken om niet in de bomen te belanden (wat Carolien uiteindelijk niet zo goed gelukt was :p ). Het laatste stukje was wel een beetje zwaar, er was stroming en die voel ik nu nog in mijn armen en mijn buik! haha amai weer wat spiertjes bij :p
De historische wandeling was niet veel soeps. Die man ratelde alles af alsof hij alles had ingestudeerd en zo snel mogelijk moest vertellen. Niet echt interessant om naar te luisteren en ook niet als het onderwerp gaat over 'het graf van de eerste bankdirecteur van Suriname' :p Het was wel weer wat klimmen en dat vond ik wel leuk. Het uitzicht was dan ook wel mooi om te zien!
Na de wandeling zijn we met de jeep naar Stoneiland gereden. Stoneiland ligt aan een meer waar het vol staat met boomstammen. Een heel meer met vele eilanden en veel groen. Het had iets, speciaals, mooi, de zonsondergang, onbeschrijfelijk gewoon. Ik begin meer en meer verliefd te worden op dit wondermooie land!
We sliepen samen met 3 andere stagiaires in een huisje aan het water. Eerst hebben we wat gerust van onze intensieve dag op een bankje, daarna hebben we saoto soep gegeten (die we zelf mochten samenstellen! hmmm lekker - trouwens een superkok! ) 's Avonds hadden we een kampvuur gemaakt, met muziek, gezellig samenzijn en wat babbelen over vanalles en nog wat! oh geweldig! Suriname, ik hou van jouww!!! Ik heb mijn hart hier verloren (en zeggen dat we nog niet alles hebben gezien).
De volgende dag na het ontbijt waren we met een bootje gaan varen op het meer tussen al de boomstammen. We gingen piranha's vangen! Spannend haha! Eerst even varen en toen de motor afzetten, de lijnen in het water en afwachten tot ze bijten.. Enja ik had als eerste beet :p We hadden 2 piranha's gevangen waaronder ik 1 :p
Daarna zijn we terug naar het eiland gevaren en hebben we rustig gezeten tot we weer naar huis reden. Moe maar voldaan van een superweekend!

Oké dat was het weer voor even! tot de volgende!!

  • 04 Mei 2010 - 15:43

    Veerle:

    Dag Dana, geweldig wat jij allemaal meemaakt ! Ik wist niet dat jij zo'n waaghals bent !Ik vind het altijd spannend om je verslagen te lezen, zo kunnen we ons toch een beetje meer inbeelden waarom jij zo verliefd bent geworden op Suriname. Is het enkel liefde voor het land of schuilt er meer achter ?????? Ik wens je het allerbeste en amuseer je. Groeten, Veerle

  • 04 Mei 2010 - 22:32

    Anne:

    hoi Dana, amaai je maakt ons stikjaloers met wat je allemaal doet en meemaakt in dat warme land waar je zo verliefd op geworden bent terwijl wij hier in de kou zitten te wachten op beter weer maar het is je gegund. Als ik in jouw plaats was zou ik ook niet graag aan vertrekken denken. De laatste dansles is op maandag 21 juni dus kan je misschien nog een paar lessen meedoen als je wilt ik hoop van wel. Tot volgende keer lieve groetjes Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Dana

Actief sinds 02 Maart 2010
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 10042

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

vrijwilligerswerk in Ghana

05 Maart 2010 - 16 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: