Isadou/Jaw-Jaw/Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu Isadou/Jaw-Jaw/Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu

Isadou/Jaw-Jaw/Brownsberg

Door: danavangenechten

Blijf op de hoogte en volg Dana

09 Juni 2010 | Suriname, Paramaribo

Vorig weekend heb ik echt het mooiste gezien van wat ik hier al allemaal heb mogen zien! Isadou is onbeschrijfelijk mooi. Jaw-Jaw is een primitief dorpje. En op Brownsberg een mooie waterval.

Zoals bijna al onze tripjes hebben we ook dit tripje gepland bij Ruben. Larry kwam ons oppikken met de jeep. Het was een ouderwets geval (26 jaar oud ) maar hij reed nog en dat is het voornaamste. Onderweg hebben we wel weer wat meegemaakt.. tijdens het hobbelen en bobbelen op de weg kwam ineens het linker voorwiel los en rolde weg! Larry stopte meteen en rende erachteraan. Carolien had haar fototoestel bij de hand en filmde alles - hiermee hebben we nadien goed mee gelachen! :p Uitstappen dus en wachten tot het gemaakt is. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt en een kleine fotoshoot gehouden van de omgeving! Het wiel was snel gemaakt - mede door de hulp van een sympathieke bewoner van een huisje in de buurt- en we konden weer verder richting Atjoni. In Atjoni aangekomen moesten we een bootje nemen naar het eiland Isadou. Een klein half uurtje later kwamen we aan.. Er stonden allemaal hutjes, palmbomen, veel groen en natuurlijk water met rotsen en stroomversnellingen! Nadat we gegeten hadden zijn we naar jaw jaw gegaan. Met het bootje was het een paar minuten varen. Er stond ons een plaatselijke gids op te wachten die ons een rondleiding ging geven. Als we foto's wilden nemen van de bevolking moesten we eerst hun de toestemming vragen.. hoe zou je zelf zijn.. De bevolking leeft er heel primitief. Ik vind het heel moeilijk om het te verwoorden maar de dingen die ik heb gezien.. het was echt een droom die uitkwam. Zwarte kindjes aan het spelen, meehelpen met eten, zwarte vrouwen die potten droegen op hun hoofd, mooie planten,..
Na de rondleiding gingen we terug naar Isadou. 's Avonds hebben we gegeten en daarna rustig zitten babbelen, wat borgoe drinken, samen in de hangmat.. gezellig.. ohja en samen met Ewald een vogelspin gaan spotten :p zaalig haha
De volgende morgen was het eerlijk gezegd veel te vroeg om op te staan, maar de zon scheen al goed, het ontbijt wachtte en ook het stromend water zag er verleidelijk uit! Na het ontbijt hebben we dan ook direct onze bikini aangetrokken en zijn we gaan zwemmen en zonnen :p en nogmaals (hoe vaak ik het al heb gezegd) de natuur was zoooo moooi!! echt onbeschrijfelijk! Ik waande me in een droom. Zoiets moois heb ik echt nog nooit gezien. Switi Sranan! Mi lobi yu!! In de namiddag hangen in de hangmat.. 's Avonds kampvuur aan het water (tussen de brulkikkers :p) en 's nachts slapen in de hangmat onder de sterrenhemel.. zoiets vergeet je nooit!
De volgende dag stond Brownsberg op het programma. Na het ontbijt dat Ewald weeral goed had gemaakt :p vertrokken we. We reden eerst met de jeep op de berg en vanaf daar gingen we te voet (eerst bergaf, daarna bergop) naar de waterval. Veel en zalige foto's getrokken! Sofie en ik zijn dan ook onder de waterval gaan staan en Larry heeft echt prachtige foto's gemaakt!! Op die plek kom je echt tot rust.. Genieten..
De trip zat erop en we konden weer vertrekken richting Paramaribo.

Dit was onze laatste trip met 'de mannen van Ruben'.. We hebben echt wondermooie dingen gezien! Ik ben echt zo blij dat ik dit heb mogen zien en meemaken. Al mijn zintuigen hebben genoten van de onbeschrijfelijke Surinaamse natuur! Maar nu komt het afscheid dichter en dichter.. dubbele gevoelens.. De tijd gaat verder maar de dingen die ik hier heb geleerd en heb mogen meemaken blijven voor altijd bij me!

Nog even genieten..
Tot het volgende en waarschijnlijk laatste verslag uit Suriname



  • 09 Juni 2010 - 16:52

    Els VdW:

    Hey Dana, echt super, al jouw verhalen!!! Ik wou dat ik in je plaats was! Ik ben dan ook erg benieuwd naar alle foto's! Maar idd, zoals je zelf al zei, het einde komt dichterbij... Ik kan je dan ook maar één goede raad geven: genieten tot de laatste seconde! Ik ben ervan overtuigd dat je al deze ervaringen nooit zal vergeten! Ik leef erg met je mee en vind het jammer dat het er volgende week al op zit! Aan de andere kant zal ik ook echt blij zijn om jouw terug te zien; het is echt suuuuuperlang geleden :D We hebben elkaar vast veel te vertellen! Ik vroeg me ook af of je mijn brief hebt ontvangen? Ik heb hem al een aantal weken geleden verstuurd, maar omdat je niks van jouw liet horen, ben ik bang dat mijn brief is kwijtgeraakt op de weg van België naar Suriname... Ik hoop echt dat je hem hebt gekregen, ik heb er zo mijn best voor gedaan :p Ik hoor het wel! Tot héél binnenkort!!! Liefs, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Dana

Actief sinds 02 Maart 2010
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 10051

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

vrijwilligerswerk in Ghana

05 Maart 2010 - 16 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: