Jeepsafari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu Jeepsafari - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu

Jeepsafari

Door: danavangenechten

Blijf op de hoogte en volg Dana

26 Mei 2010 | Suriname, Paramaribo

Vorig weekend zijn we op jeepsafari geweest! Zaterdag om 10u is Larry ons komen oppikken met de jeep. De rugzakken in de koffer en hoppa het tripke kon weer beginnen :p Het was mooi weer, het zonnetje scheen goed en het was best al wel heel warm. We hadden dus wel geluk met het weer! Het regenseizoen is hier een paar weken geleden begonnen en sindsdien regent het hier wel meer (veel regenbuien). Onderweg gingen we ook nog Randy ophalen, hij ging mee met ons op jeepsafari. In de jeep was het leuk. Larry had muziek van de jaren 90 opgezet.. haha soms echt hilarisch die liedjes. De sfeer zat er dus goed in! We reden door savanne en door rimboe (hogere bomen), echt heel mooie natuur.. Na ongeveer 4 uur rijden kwamen we aan bij onze hut (midden in het groen aan de coesewijnerivier) waar we gingen verblijven voor het weekend. Eerst gingen we eten want we hadden best wel honger, tjouwmin ofwel bami met kip hmmm.. De zon scheen nog goed door en nadat we ons buikje gevuld hadden, gingen we naar de rivier om te zwemmen. Het water was verfrissend, zaalig zwemmen in de natuur. We beseften pas nadien dat we in hetzelfde water zwommen als anaconda's, kaaimannen, spinnen, .. haha spannend :p Randy nam toen het bootje dat aan de kant stond en we zijn toen een stukje gaan varen. Toen we terug aankwamen aan de hut gingen we eerst onze hangmatten ophangen en daarna lekker zonnen :p Na een tijdje bakken in de zon, namen de wolken de overhand en verdween de zon. Het begon te regenen en we zijn in de hangmat gaan liggen. Het was zo lekker gezellig met zen allen in hangmatten en dan de regen die tokkelde op het dak. Randy had ook een vuurtje aangestoken wat het nóg gezelliger maakte. Na wat gebabbeld te hebben was het eten klaar en konden we aan tafel. De pot schafte soep (met aardappelen, tomaten, kip, soepgroenten,...), lekker en ook wel heet! Het werd donker en we hadden geen elektriciteit. Een soort van back to basic (behalve hadden we hier wel een wc en douche). Randy en Larry staken kaarsjes aan en ook het vuur maakte het licht in de duisternis. Het was gewoon supergezellig! Die avond zijn we met het bootje op de rivier gaan varen om vissen te vangen die in de netten waren gezwommen. Ook gingen we kaaimannen spotten. We hebben er 1 gezien! Terug bij onze hut hebben we nog wat gebabbeld en zijn we gaan slapen in onze hangmatten. Voor ons was het de eerste keer dat we gingen slapen in de hangmat. We hadden er al wel veel in gelegen maar nog niet in geslapen. Ik lag goed maar een rustige nacht was het niet! 2 brulapen hebben we gehoord en 1 daarvan heeft enkele van ons wakker gehouden. Larry begon al snel heel hard te snurken.. Randy, ik en ook Sofie konden er niet van slapen. De tweede brulaap was een echte, maar die hinderde niet. Dat was echt wel leuk om te horen. In de verte in het oerwoud en soms kwam hij precies dichter bij...
De volgende morgen was ik al vroeg wakker. Ik had niet zo heel veel geslapen maar toch wel goed. Larry was al bezig in de 'keuken' voor het ontbijt. Randy zag dat ik al wakker was... Ik kon al komen ontbijten want ik kon toch niet meer slapen :p
Na het ontbijt nog even in de hangmat en daarna met de boot op de rivier varen. Nu gingen we verder en gingen we op zoek naar de brulaap. Die hebben we uiteindelijk niet gezien maar we hebben wel mooie vogels, vlinders (blauwe) en ook kleine aapjes gezien (het schijnt dat zij ook kunnen zwemmen!) De zon had al de hele tijd goed zijn best gedaan maar ineens begon het heel hard te regenen. Daar zaten we dan.. we werden één met de natuur :p haha
Terug bij de hut hebben we droge kleren aangedaan, gegeten, even in de hangmat en toen moesten we inpakken. We gingen nog een trip met de jeep doen en naar een indianendorpje.
De rit met de jeep was leuk! We reden door verschillende natuurlandschappen en dat was heel mooi. Het indianendorpje was ook heel mooi. Primitieve hutjes - waaronder sommige zaten te dansen :p
De jeepsafari zat erop en de rit naar Paramaribo kon beginnen. We reden eerst voorbij Zanderij (het vliegveld) Larry vroeg ons of we al naar huis wilden. Wij: nee! Carolien zei dan 'pas over drie weken eh'.. Nog maar drie weken... Toen we de weg deden had ik het even moeilijk. Ik herinnerde mij nog de eerste dag dat we aankwamen. We deden toen diezelfde weg en het zag er allemaal zo groen uit, zo speciaal.. En nu was het al zo gewoon geworden..
We kwamen eerst voorbij het huis van Randy en daarna verder naar paramaribo waar Larry ons thuis afzette..

Deze week (25 mei) waren het ook verkiezingen hier. Helemaal anders dan in België. Auto's die tuuten, vele vlaggen van partijen, bijeenkomsten,... Er heerste best wel een leuke sfeer. Sommige zeiden op voorrand dat er rellen gingen komen, andere zeiden dan weer niet. We zullen afwachten want morgen wordt de uitslag bekend gemaakt..

Ik geniet nog na van het tripje.. en kijk al uit naar het volgende :p

Oké dat was het dan weer! Tot de volgende lieve mensen!

• 28 Mei 2010 - 23:26

Anne :

hai Dana jaja de tijd gaat snel als je een leuke tijd hebt je bent al een tijd weg en toch binnen drie weken ben je al terug we wachten al vol spanning af dus neem het ervan zolang je kan via jou berichten hebben we toch kunnen meegenieten en dat is ook leuk hier gaat alles gewoon door tot de volgende keer salukes Anne

• 05 Juni 2010 - 11:13

Chris:

He meid, sorry dat het alweer zo lang geleden is, maar ik denk wel( zo te zien, ben er zeker van) dat je je handen toch wel vol hebt en dat je veel fun hebt!!! geniet er nog van!!! heel veel groetjes en xxx van die bleekscheet daar in België.
    Moest je tussenin nog eens tijd hebben mag je duimen voor mijn examens!! mercikes!! have fun!! xxx