Blanche Marie/ Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu Blanche Marie/ Apoera - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dana Genechten - WaarBenJij.nu

Blanche Marie/ Apoera

Door: danavangenechten

Blijf op de hoogte en volg Dana

18 Mei 2010 | Suriname, Paramaribo

Gisteren zijn we terug gekomen van onze vierdaagse trip naar Blanche Marie. Het was de bedoeling dat we naar een grote spectaculaire waterval gingen zien, maar dit is uiteindelijk anders uitgedraaid.

Ik zal beginnen bij het begin :p Vrijdag om kwart voor 8 smorgens werden we opgehaald door een busje dat ons vervoerde naar Nickerie. Samen met nog 6 andere gingen we naar Blanche Marie en Apoera (indianendorpje). In Nickerie gingen we op een snelle boot verder! 3 uur! We hadden mooi weer en met de snelheid op de golven vond ik het best wel heel leuk :p Onderweg hebben we ook ara's zien vliegen!! Het was heel mooi, weeral al dat groen en heel mooie uitzichten! Maar na 3 uur op een houten plank zitten begin je het toch te voelen hoor ;) en was ik wel blij dat we aankwamen. We waren de hele dag onderweg geweest dus hebben we die dag nog gegeten en wat rustig gezeten/gelegen.
De volgende dag na het ontbijt moesten we eerst onze spullen verhuizen naar een ander huis waar we gingen verblijven voor de rest van het weekend. We hadden een huisje aan de waterkant met uitzicht op de Corantijnerivier! heel mooi uitzicht! We hadden onze hangmatten opgehangen in het hangmattenkamp en zo hadden we een wondermooi uitzicht. Na even chillen in de hangmat en te eten gingen we naar Apoera. Dit is een indianendorpje. Mooi om te zien en heel primitief. De mensen leven daar in hutjes tussen het groen aan de rivier. Een mooie plek. Van zo'n plaatsen kan je foto's blijven nemen, maar met je ogen is het toch weer dat tikkeltje specialer. Suriname, wan moi switi kondre!!
Die avond hebben we nog gegeten en zijn we gaan slapen om de volgende morgend vroeg te kunnen vertrekken naar Blanche Marie!!
Om 9u vertrokken we. De jeep en een busje stonden klaar om ons te vervoeren naar de waterval. Het was een tocht door de jungle. Een weg met aan alle kanten groen. Eerst was de weg breed maar uiteindelijk reden we in een klein weggetje. Ik vroeg me af wat ze moesten doen wanneer er een tegenligger kwam ;) We moesten nog 15 kilometer rijden door de jungle om aan te komen bij de waterval. Het duurde niet lang of we stonden vast. Er was een boom over de weg gevallen en Rudy en de andere (gidsen) moesten met kapmessen de boom wegdoen. We konden weer vertrekken maar niet veel later stonden we weer stil. Nu waren het meer bomen die over de weg lagen en duurde het langer om ze weg te krijgen. Het was wel eens pannende tocht moet ik zeggen. Het is vrij gevaarlijk om stil te staan omdat er bomen kunnen omvervallen. Zo zijn we een keer moeten gaan lopen voor een bijna omvervallende boom! Voor de rest waren er ook heel veel plassen waar de jeep doormoest. Ik had wel vertrouwen in de gidsen maar soms dacht ik van 'hier komen we nooit door!'. Ineens stonden we weer stil. Ik zag geen bomen over de weg maar een wel heeeeel grote plas. Rudy en Audrey zijn toen samen hand in hand door de plas gewandeld om te kijken hoe diep hij was om er te kunnen door rijden of niet. Ze kwamen terug en Rudy was tot op zijn borst nat!! De plas was dus wel heel diep! en daar konden we met de jeep spijtig genoeg niet doorgaan. Blanche Marie konden we niet bereiken. Wel spijtig omdat het heel mooi blijkt te zijn. We zijn dan teruggekeerd en naar een andere waterval gaan kijken. Daar hebben we gegeten en zijn we ook in de waterval mogen gaan! Dat was leuk!! :p Wel moest je alles goed vasthouden want met de stroming zou je nog wat verliezen ;) Het tripje viel dus nog wel mee. We hebben wel de waterval niet gezien maar we hebben ons goed geamuseerd!
Toen we teruggingen naar huis (eerst weer met de boot en dan met het busje) hebben we ook weer wat meegemaakt! Eerst waren we ineens gestopt voor een konijn in het midden van de weg. Rudy nam zijn geweer en ging erop schieten! Blijkbaar mag het hier allemaal zomaar. Het was ernaast! Oef! :p We reden verder en ineens stopte hij weer. Nu was het iets heel cools!! Een anaconda!!!!! op de weg, zaaaalig :p Echt leuk om te zien (en ze was best wel heel groot!). Na dat voorval hebben we zonder problemen onze reis verdergezet naar Paramaribo.

Naast de trip hebben we natuurlijk ook wel wat stage gelopen en ben ik vandaag naar een schooltje gegaan om in het eerste leerjaar de leerkracht wat te helpen. Als een soort van vrijwilligerswerk ga ik nu naar een schooltje om enkele leerlingen te helpen. Dit wilde ik eigelijk als stage doen maar als vrijwilligerswerk vind ik dit best oké. Je moet het hier maar zelf zien te vinden en regelen. Maar vandaag vond ik het wel leuk en ik ga zeker nog teruggaan!

Er staan nog verschillende tripjes op het programma dus de tijd zal snel omvliegen. Dit weekend staat een jeepsafari op het menu! Ik kijk er al naar uit.

Tot de volgende lieve mensen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Dana

Actief sinds 02 Maart 2010
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 10046

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 31 Maart 2015

vrijwilligerswerk in Ghana

05 Maart 2010 - 16 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: